Sidenavigationsmenu

Online opfindelser

Star Citizen: Det største crowd-fundede spil nogensinde

Star Citizen: Det største crowd-fundede spil nogensinde

Efter nylige store crowd-funding-succeshistorier inden for spil-kategorien begynder nogle tidligere spil-udgivere at få øjnene op for muligheden. Og når de store navne gør dette, så får de for det første meget opmærksomhed, men også mange penge. Det er faktisk begyndt at blive til seriøse penge som kan finansiere de meget ambitiøse projekter. Tidligere succeser inkluderer Project Eternity, Wasteland 2 og Planetary Annihilation– sidstnævnte har jeg også selv støttet.

Seneste skud på stammen er fra holdet bag Wing Commander, et DOS-spil fra 1990, der var en rumkrigs-simulator. Chris Roberts, der også var designer dengang, er stadig hovedmanden på holdet og han har nu opfundet Star Citizen. Grundlæggende er ideen den samme, nemlig en kæmpe rumkrigs-simulator, men med 22 års innovation er ambitionsniveauet selvfølgelig meget meget større. Projektet er først sat til at lancere november 2014, men det har på ingen måde afskrækket folk.

Tværtimod har 91,374 personer støttet spillet med i alt lidt over $6,3 millioner USD – næsten 37 millioner kroner! Det meste imponerende ved kampagnen er slutspurten. 48 timer før deadline var spillet nået omkring $4,2 millioner hvilket markerede den nye rekord for det største crowd-fundede spil. Derfra lancerede Chris Roberts og hele holdet bag en massiv kampagne om at samle yderligere støtte for at få en lang række ekstra features i spillet – herunder flere stjernesystemer, rumskibe, dragter, våben med videre. Det lykkedes over al forventning og kampagnen sluttede med at hive $1 million ind i døgnet de sidste to døgn!

Det er desværre alt for lang tid til, at vi kan spille det, men når det kommer, bliver det revolutionerende!

?