Sidenavigationsmenu

Online opfindelser

Skal du sælge noget på Facebook?

Skal du sælge noget på Facebook?

Jeg har skrevet en vigtig opdatering på Facebook. Den kunne have handlet om, at jeg skal sælge min lejlighed. Eller den kunne handle om, at jeg gerne vil have mine venner til at svare på et spørgeskema. Eller den kunne handle om at jeg mangler et job. Men det var i hvert fald vigtig nok til, at jeg gerne vil betale for, at så mange af mine venner som muligt ser den – også selvom de er lidt distante venner, der ikke sædvanligvis har nogen interesse i, hvad jeg nu går og laver.

Til netop dette formål har Facebook lanceret promoverede indlæg for privatpersoner. Sider på Facebook har længe kunnet betale sig fra at øge opmærksomheden, men nu kan privatpersoner også.

Det handler dog ikke om, at Facebook skjuler dine ikke-betalte opdateringer, som visse medier herhjemme fejlagtigt synes at tro. Det handler tværtimod om, som tydeligt forklaret af andre, at Facebook altid har prioriteret alles nyhedsfeeds og kun vist de vigtigste nyheder ud fra din relation til venner og sider. De venner, som du kun sjældent har interageret med bliver nedprioriteret. Denne nedprioritering kan man så nu betale sig fra, hvis man netop har en opdatering som de øverst nævnte, der er vigtigere end de sædvanlige.

Mange frygter denne ændring, men jeg tror nu ikke det bliver et problem i hverdagen. Prisen er 49 kr og det er lige lovlig pebret, så det vil blive brugt i meget lille grad, tror jeg. Indtil videre har jeg kun set folk bruge det for at teste muligheden – jeg glæder mig til at se den første “ægte” anvendelse blandt mine venner.

?